Opnå resultater med en

RETORISK TEKSTFORFATTER

Retorisk tekstforfatter

Brug en retorisk tekstforfatter

Din skriftlige kommunikation virker bedst, hvis du fremstår troværdig overfor din målgruppe. Derfor har jeg som retorisk tekstforfatter fokus på at højne din troværdighed (etos), så du får resultatorienterede og værdifulde skriftlige tekster.

Få hjælp til at skrive følgende:

Alt skriftligt content skriver jeg med udgangspunkt i retorikken og dens virkemidler.

Herunder kan du læse mere om min fremgangsmåde, og om hvordan en retorisk tekstforfatter kan gøre dine tekster mere overbevisende og hensigtsmæssige og dermed mere værdifulde.

En retorisk tekstforfatters tilgang: Sådan bliver dine tekster værdifulde

Det handler ikke om ‘bare’ at få en tekstforfatter til at skrive noget content til dig. Din målgruppe bliver eksponeret for rigtig mange informationer fra blandt andet dine konkurrenter – især online. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed leverer godt SEO-arbejde, spændende nyhedsbreve, relevante pressemeddelelser, informationsrige produktbeskrivelser osv. Dine kunder leder efter dig online, og det handler om at være til stede og kommunikere til og med dine kunder og ikke lade din målgruppe vælge konkurrenterne. En retorisk tekstforfatter har tanke på målgruppen, tekstens formål og selve dén kommunikationssituation, man befinder sig i.

En god, retorisk tekstforfatter skal med andre ord vide, hvem målgruppen for teksten er, hvad teksten skal overbevise målgruppen om, og hvilken kommunikationssituation man befinder sig i. Således kan man kommunikere på niveau med målgruppen. Derudover gør en retorisk tekstforfatter brug af de rette retoriske virkemidler på en hensigtsmæssig, overbevisende og troværdig måde.

Hvad er en retorisk tekstforfatter?

I Retos arbejder jeg freelance, hvilket vil sige, at du kan hyre mig ind til netop dén eller de opgaver, som du har brug for. Som retorisk freelance tekstforfatter i Retos er min tilgang til tekstarbejdet at forstå, hvem din målgruppe er og at kommunikere på niveau med målgruppen. Retorik defineres som læren om “overbevisende og hensigtsmæssig kommunikation“.

Ordene ‘overbevisende’ og ‘hensigtsmæssig’ er netop vigtige elementer at have fokus på som retorisk tekstforfatter. Eksempelvis nytter det ikke noget, hvis en tekstforfatter skriver en salgstekst, der ikke overbeviser den potentielle kunde om at købe det pågældende produkt.

Ligeledes nytter det heller ikke noget, hvis en tekstforfatter skriver en salgstekst, der enten ikke er korrekt og dermed vildleder den potentielle kunde, eller hvis teksten ikke tjener sit formål og dermed ikke sælger. 

En retorisk tekstforfatter har derfor fokus på resultatet og værdien af tekstarbejdet. Alle tekster der skrives med retorikken og dens virkemidler in mente opnår bedre værdi end tekster, der blot er skrevet uden omtanke.

Sådan skriver en retorisk tekstforfatter værdifulde tekster

En tekstforfatter bør have fokus på forskellige retoriske elementer for at gøre teksten både overbevisende og hensigtsmæssig. En retorisk tekstforfatter tager først og fremmest udgangspunkt i den såkaldte retoriske situation, som består af følgende tre elementer:

I analysen af den retoriske situation kan man med fordel benytte det retoriske pentagram, der består af følgende fem elementer: Afsender, modtager, emne, omstændigheder og sprog. Når man har styr på disse elementer, har man et overblik over, hvordan man kan gøre teksten overbevisende og hensigtsmæssig. En retorisk tekstforfatter skal altså have det store overblik over den retoriske situation og det retoriske pentagram. Dét giver en klar idé om, hvor man vil hen med teksten. Og således kan man gøre teksten endnu mere skarp og præcis – samt overbevisende og hensigtsmæssig.

Hvis du skal kommunikere mundtligt, tager man ligeledes udgangspunkt i den retoriske situation og det retoriske pentagram. Det kan eksempelvis være en tale, et oplæg eller tilsvarende. Jeg tilbyder også retorisk rådgivning til dig, der skal arbejde med mundlig kommunikation eller bare vil vide mere om Retos, om retorik og om en retorisk tekstforfatters tilgang til skriftlig kommunikation. Du er også velkommen til at holde øje med Gratis Viden, hvis du løbende vil læse artikler om blandt andet min tilgang til arbejdet.

En retorisk tekstforfatters skriveproces

I selve skriveprocessen bruger en retorisk tekstforfatter forskellige retoriske virkemidler til at overbevise modtageren om budskabet. Her er det vigtigt, at man har et godt overblik over elementet ‘sprog’ i det retoriske pentagram. Retoriske virkemidler kan være, når en tekstforfatter gør brug af metaforer, sammenligninger, humor osv. Det kan også være brugen af etos, logos og patos. Eksempelvis betyder det meget for din teksts værdi, når tekstforfatteren bruger en patosappel, hvis modtageren kun var blevet overbevist af en logosappel. Derfor ville en retorisk tekstforfatter overveje at gøre mere brug af statistikker og ikke henvende sig til modtagerens følelser.

Derudover har en retorisk tekstforfatter en bedre skriveproces, hvis man ikke forventer, at man kan gøre alting på én gang. Eksempelvis går en tekstforfatter ofte i stå med skrivningen, hvis man forbereder tekstens indhold samtidig med, at man skriver teksten. Hvis man alligevel lykkes med at forberede og skrive på én og samme tid, bliver tekstens kvalitet også derefter. Man vil opleve, at grundigheden og overblikket daler, og således sidder man tilbage med en tekst, der ikke er ligeså hensigtsmæssig, overbevisende og værdifuld, som den kunne være. Løsningen for en retorisk tekstforfatter er at inddele skriveprocessen i faser med hvert sit fokus: En forberedelsesfase, en skrivefase og en revisionsfase.

Dine tekster fortjener værdi

Opsummeret skaber gode tekster værdi og resultater for din virksomhed. Hvis du vælger at bruge en retorisk tekstforfatter, bliver din tekst ikke blot er skrevet for tekstens og fyldets skyld. Derimod får du en tekst, der er hensigtsmæssig og overbevisende for netop din målgruppe – og som skaber resultater og har værdi.

Vil du have en retorisk tekstforfatter til at hjælpe dig med din skriftlige kommunikation?

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at klikke Godkend giver du samtykke til, at Retos og tredjepart anvender cookies på ovennævnte domæne. Du kan altid tilbagekalde dit samtykke.  Læs mere